Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!

Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem

Kolektivní smlouvy vyššího stupně na rok 2022 v zemědělství

Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR dne 24. ledna 2022 a podepsal Kolektivní smlouvu vyššího stupně na rok 2022 se Zemědělským svazem ČR a Českomoravským svazem zemědělských podnikatelů. Plné znění KSVS naleznete v příloze.
  • Zveřejněno: 22.05.2022
  • Autor: Miroslav Svoboda

Ceny ve stravovacích zařízeních jsou, podle analýzy společnosti Data Servis, o 20 až 40 procent vyšší, než by si hosté představovali. Nejvíce se realita s přáním zákazníků rozchází u limonády. Do gastronomických podniků se po omezeních spojenými s pandemií koronaviru vrátilo 90 procent lidí, zbytek si oblíbil trávení času doma. Podle zpravodajství Českého rozhlasu to vyplývá z údajů, které Data Servis zveřejnil na svém webu.

Za polední menu by Češi chtěli ideálně vydat průměrně 124 korun, reálná cena na trhu v prvním čtvrtletí letošního roku však byla 145 korun. Rozdíl tedy činí 17 procent.

Průměrná cena polední nabídky přitom meziročně roste. Loni si restauratéři za oběd účtovali 141 korun, zatímco v roce 2020 polední menu stálo v průměru 133 Kč a v roce 2019 za něj lidé dali 125 korun.

Za třetinku limonády ve skle by lidé optimálně zaplatili v průměru 25 korun, v prvním kvartálu ale cena činila 36 korun a byla tedy o 44 procent vyšší ve srovnání s představou hostů.

Podobný rozdíl, jen o procento nižší, byl u půllitru točené limonády. Za tu by lidé dali 30 korun, reálně přitom v uplynulém čtvrtletí stála 43 korun.

Rozdíl 29 procent v ceně společnost Data Servis zjistila u čepovaného dvanáctistupňového piva. Lidé by za půllitr chtěli platit 35 korun, gastronomové ho ale prodávali o deset korun dráže.

Z důvodu růstu cen vstupních nákladů restauratéři, podle analýzy, zdražili v posledním čtvrtletí loňského roku meziročně o 16 procent.

V prvním kvartálu letošního roku pokračoval, podle Data Servisu, růst cen zdražováním nápojů. Nejvyšší nárůst byl u těch nealkoholických, za které si lidé v meziročním srovnání připlatili až 29 procent.

I po uvolnění protiepidemických opatření zůstává každý desátý Čech, který dříve pravidelně gastronomické podniky navštěvoval, doma.

Na stylu, kterému lidé přivykli v průběhu pandemie, oceňují, podle údajů Data Servisu, pohodlí, nižší náklady a to, že se setkávají jen s lidmi, se kterými chtějí.

Český rozhlas k tomu dodal, že restaurace fungují v ČR v současné době bez zásadních omezení. Hosté pro vstup nepotřebují žádný doklad o očkování proti koronaviru nebo prodělání nemoci covid-19 jako v předchozích měsících, nemusejí v nich nosit ani respirátory.

  • Zdroj: Český rozhlas