Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!
Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem
Brambory z Francie, cibule z Egypta, nebo dokonce Nového Zélandu. Podle zpravodajství serveru Seznam Zprávy čeští pěstitelé zeleniny říkají, že není důvod, aby obchodní řetězce prodávaly základní zeleninu z dovozu. Tvrdí, že na léto je české zeleniny dost.
Podle českých zelinářů produkční plochy zeleniny v letošním roce meziročně klesly o pět procent z 12.325 hektarů na 11.678 hektarů. Z dat Českého statistického úřadu k 31. květnu lze vyčíst, že z českých polí se sklidí o 5 procent méně brambor, o 4 procenta méně cibule, o 9 procent méně květáku, o 35 procent méně rajčat a o 40 procent méně salátových okurek nebo brokolice.
Přesto, že tedy nadprodukce nehrozí, mají tuzemští zelináři větší problém prodat svou produkci než v minulých letech. Důvodů je několik: Evropané šetří a dovozy, podle zelinářů, rostou. Hrozí proto další zmenšování osevních ploch.
„Někteří zelináři tak špatnou sezónu nepamatují. Situace je velmi napjatá, protože dovozy nám neskutečně komplikují život. Přestože produkční plocha klesla, zelináři mají větší problém úrodu prodat. Dovozy narůstají,“ říká uprostřed sklizně předseda Zelinářské unie Čech a Moravy Petr Hanka.
Zástupce zelinářů, který je zároveň majitelem známé zelinářské firmy Hanka Mochov, která obdělává pole v Polabí, sám letos prodává méně brambor než loni, kdy začal se sklizní o deset dní dříve. A problémy s odbytem mají i ostatní.
„Prodat zeleninu ze současné sklizně je letos jednoznačně obtížnější. Dost často prodáváme pod náklady. V Evropě i v ČR je hodně zeleniny a všichni se ji snaží pod tlakem levně prodat,“ líčí Aleš Schneiberg, obchodní ředitel Družstva Bramko, které je největším tuzemským pěstitelem zeleniny a brambor.
Zelináři dále uvádějí, že mají dva až tři dny na to, aby sklizenou zeleninu z pole prodali a nezkazila se. Byznys je nevyzpytatelný a nese rizika obchodu na spotovém trhu. Když se to nepodaří, úroda se zaorá nebo vyhodí.
„Něco zaoráváme každoročně, ale letos se to v některých komoditách děje víc, než je obvyklé. Markantní je to u ledového salátu, kterého jsme v první části sklizně zaorali 25 až 30 procent,“ uvedl generální ředitel odbytového družstva ZVO Group Jiří Rulec.
Podle něho je běžnou praxí, že se o ceně s obchodníky příliš nesmlouvá. „Není to o tom, že bychom nebyli schopni akceptovat nějakou cenu odběratele. Ten však preferuje dovoz zeleniny ze zahraničí,“ dodal s tím, že současná situace může znamenat pro firmu redukci ploch brambor a zeleniny.
Dlouhodobé problémy v sektoru v současnosti, podle zelinářů, zhoršila nižší kupní síla evropských spotřebitelů a také vydařená sezóna, která přináší vyšší výnosy, ale prodejní ceny tlačí dolů. Přesto zelenina v obchodech, jak dodávají, meziročně zdražila. Podle čerstvých dat z června například brokolice o 2 koruny, celer o 4 koruny a rajská jablka o 12 korun. Zlevnila mrkev, květák a salátové okurky.
Seznam Zprávy k tomu dále uvádí, že zelenina s českou vlaječkou v regálech tuzemských obchodů nechybí. Na výběr mezi českou a zahraniční produkcí zákazníci mnohdy mají. Zelinářům ale především vadí fakt, že obchodníci nabízejí z dovozu základní zeleninu, jako je cibule, brambory a mrkev, které je v létě v tuzemsku dostatek.
„V běžné tuzemské produkci, jako jsou brambory, dýně, zelí, cibule, mrkev, ledové saláty, kedlubny, jsme v produkčním období od dubna zhruba do října naprosto soběstační. Všeho je tady dost. Není potřeba dovážet,“ je přesvědčen Aleš Schneiberg.
Celoročně to však neplatí. Sektor zeleniny naopak vykazuje v zemědělství nejnižší soběstačnost (domácí produkce pokryje stěží jednu třetinu spotřeby) a být na otevřeném trhu je tak naopak výhoda. Čeští zelináři navíc trpí nedostatkem skladovacích prostor a v současné krizi pozastavují investice.
Dovoz zeleniny se neomezuje jen na okolní země. Momentálně například řetězce dovážejí pozdní brambory z loňské sklizně z Francie, cibuli z Egypta, který je vzdálen přes dva tisíce kilometrů nebo z 18 tisíc kilometrů vzdáleného Nového Zélandu.
Čerstvou bílou cibuli z Nového Zélandu momentálně nabízí Lidl za 40 korun kilogram a je dvakrát dražší než česká, kterou má hned vedle. Už v květnu roku 2019 importovalo cibuli z druhého konce planety několik obchodních řetězců. Důvodem byla tehdy neúroda v celé Evropě. „Abychom uspokojili poptávku zákazníků, jsme proto nuceni cibuli odebírat i z dalších zemí mimo Evropu. Podobná situace je i u řady dalších druhů zeleniny,“ vysvětlil to dříve obchodní řetězec Lidl.
Letos je však podle zelinářů cibule dost. Obchodní řetězec do uzávěrky na dotaz redakce Seznamu Zprávy neodpověděl.
Penny Market dováží brambory z Francie z loňské sklizně. Pětikilové balení za 69,90 vychází v přepočtu na jeden kilogram na 13,90 koruny. Kilogramové balení českých raných brambor ve vedlejší přepravce stojí 19,90 Kč.
Mluvčí řetězce Tomáš Kubík připouští, že nižší cena je jedním z důvodů, proč obchod brambory ze zahraničí (Francie, Německo) uprostřed sklizně prodává. Podle něho jsou také větší, přičemž české zatím v požadované velikosti nejsou.
„Dalším důvodem je to, že zatímco rané brambory mají velmi tenkou slupku a ve velkém pětikilogramovém balení by hrozilo jejich poškození, pozdní brambory mají výrazně silnější slupku, která je odolnější při manipulaci,“ zdůvodnil Tomáš Kubík důvody prodeje brambor ze zahraničí a zároveň k tomu dodal, že „díky tomu předcházíme plýtvání a zajišťujeme nejvyšší kvalitu produktů pro zákazníka.“