Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!
Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem
Řízení tramvaje, jako studentská brigáda nebo přivýdělek na rodičovské dovolené. Podle zpravodajství České televize dopravní podniky, napříč Českem, řeší nedostatek řidičů a hledají nové způsoby, jak přilákat zájemce. Například Dopravní podnik města Brna se snaží oslovit studenty vysokých škol. Do jeho letního kurzu na řízení tramvaje se jich zatím přihlásilo jedenáct. V Ostravě, pro změnu, zase cílí na maminky a na všechny, kteří chtějí práci na částečný úvazek. Nejtěžší je, podle dopravních podniků, sehnat řidiče trolejbusů. Nové posily proto lákají i na různé benefity, nejčastěji náborové příspěvky.
V televizní reportáží zaznělo, že pětadvacetiletý Lukáš Kučera, student Pedagogické fakulty Masarykovy Univerzity, jezdí tramvají třikrát do týdne. „Mám mezi dvanácti až šestnácti službami v měsíci. Ta práce mě baví moc. Od malička jsem se zajímal o hromadnou dopravu,“ říká Kučera. Původně měl i jiné brigády, ty ale na začátku roku opustil a pro dopravní podnik teď jezdí na zkrácený úvazek.
Stejně, jako Kučera, pracuje pro brněnský dopravní podnik dalších 23 vysokoškoláků. Během roku v Brně pořádají celkem třináct kurzů, jeden z nich i o prázdninách, tedy od července do srpna. Právě o něho studenti stojí nejvíce. „Oproti ostatním kurzům během roku, o něho mají větší zájem studenti vysokých škol, kteří si o prázdninách udělají řidičské oprávnění a od září pak profesi vykonávají,“ vysvětlil generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloš Havránek. Zatím se jich do kurzu přihlásilo jedenáct, ale další možná ještě přibydou. Přihlášky je totiž možné podávat až do května.
V Brně aktuálně chybí kolem padesáti řidičů. Podle mluvčí Dopravního podniku města Brna Hany Tomaštíkové ale byly poslední vypsané kurzy plné. Řidiče hledají i jinde, tj. v Praze, Českých Budějovicích, nebo třeba v Ostravě.
Vysokoškoláci ale nejsou jediná skupina, na kterou některé podniky cílí. „Aktuálně představujeme náborovou kampaň na částečné úvazky. Cílíme tím nejen například na maminky, ale na všechny, kteří si třeba potřebují přivydělat, ale nemohou nebo nechtějí vykonávat práci na plný úvazek,“ nastínila mluvčí Dopravního podniku Ostrava Tereza Šnoblová novou strategii při hledání chybějících řidičů.
Podle zpravodajství české televize, zatímco řídit tramvaj se lidé mohou naučit už za dva měsíce, autobus až za čtyři a trolejbus za čtyři a půl měsíce. Podle dopravních podniků je proto nejtěžší sehnat právě řidiče trolejbusů a autobusů. „Ten, kdo řídí kamion, může řídit i autobus,“ vysvětlila mluvčí Dopravního podniku města Pardubic (DPMP) Jitka Malinská důvody, proč někdy bývá snazší sehnat řidiče autobusů než trolejbusů. V Brně kvůli chybějícím místům neváhají oslovovat ani stávající zaměstnance. „Někdy přemlouváme i řidiče tramvají, aby si udělali řidičák na autobus,“ podotkla Hana Tomaštíková z Dopravního podniku města Brna.
Dopravní podniky se budoucí zaměstnance snaží motivovat i náborovými příspěvky. „Ten příspěvek je 100 tisíc korun pro začínající řidiče, 150 tisíc pro hotové řidiče,“ řekla Hana Tomaštíková z Dopravního podniku města Brna. Podle reportáže České televize to funguje stejně i v Českých Budějovicích. „Aktuálně budeme vypisovat k výběrovým řízením náborový příspěvek 100 tisíc korun pro řidiče s hotovým oprávněním skupiny D a profesním průkazem,“ potvrdila mluvčí dopravního podniku Českých Budějovic Barbora Fišer.