Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!

Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem

Kolektivní smlouvy vyššího stupně na rok 2022 v zemědělství

Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR dne 24. ledna 2022 a podepsal Kolektivní smlouvu vyššího stupně na rok 2022 se Zemědělským svazem ČR a Českomoravským svazem zemědělských podnikatelů. Plné znění KSVS naleznete v příloze.
  • Zveřejněno: 25.09.2023
  • Autor: Miroslav Svoboda

Privátní značky jako polštář proti drahotě? Jejich podíl na pultech roste. Z toho ale nemají radost zemědělci, kterým vadí, že lidé často ani nevědí, kdo a kde potravinu vyrobil. Podle zpravodajství televize CNN Prima NEWS se někteří ekonomové obávají, že takzvané „privátky“ postupně vytlačí české potravináře z trhu.

Některé privátní značky název výrobce uvádí, další už nikoliv. Zákazník se pouze dozví, že potravina pochází z Polska. Podle Zemědělského svazu ČR je to nemorální. „Měli bychom produkovat nejenom značku Česká republika, české potraviny, ale i značku konkrétního výrobce, abychom věděli, který potravinář nebo zemědělec potravinu vyprodukoval,“ uvedl pro CNN Prima NEWS předseda Zemědělského svazu ČR Martin Pýcha.

CNN Prima NEWS k tomu ale zároveň uvedla, že zástupci supermarketů se ovšem brání, a říkají, že konkrétní potravina, která se prodává pod privátní značkou, může mít dva až tři výrobce, a proto se název firmy nedozvíme. „Postup je absolutně v souladu s legislativou a čím dál tím víc výrobců privátních značek ukazuje i značku výrobce. Tam, kde jich ale je několik a vzájemně se doplňují, je logické, že tam být uvedeny všechny nemohou,“ sdělil, v odvysílaném příspěvku, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.

Někteří spotřebitelé, které CNN Prima NEWS oslovila, uvedli, že více než značka výrobce, je pro ně důležitá cena. „Musíme se přizpůsobit tomu, co je na trhu a kolik vyděláváme,“ uvedla oslovená žena. Dotázaný muž by naopak rád výrobce znal, například kvůli kvalitě výrobku.

Nižší kvalita? To už, podle televizní reportáže, neplatí

Podíl privátních značek se v jednotlivých supermarketech pohybuje od 20 do 75 procent. CNN Prima NEWS dokonce ukázala tabulku kolik procent ten který řetězec prodává privátních značek na pultech svých prodejen. Přičemž televizní reportáž dále uvedla, že většina obchodních řetězců jižž avizovala, že jich bude prodávat ještě více. „Ani v České republice neplatí, že privátní značky jsou potraviny s nižší kvalitou. To svého času tak bývalo, ale už to tak není,“ sdělil pro CNN Prima NEWS agrární analytik Petr Havel.

Ekonomové chválí privátní značky za jejich cenu, výhrady ale směřují k budoucnosti. „Pokud by se zadařilo privátním značkám vyráběným v Polsku nebo někde v zahraničí, a pokud by, v důsledku toho, krachovali domácí potravináři, tak to je samozřejmě špatná zpráva jak pro český trh práce, tak pro českou státní kasu,“ doplnil pro CNN Prima NEWS ekonom Lukáš Kovanda.

Podle televizní reportáže jsou privátní značky také v hledáčku antimonopolního úřadu, který upozorňuje na to, že by mohly postupně vytlačovat z trhu tradiční výrobce.

  • Zdroj: CNN Prima NEWS