Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!

Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem

Kolektivní smlouvy vyššího stupně na rok 2022 v zemědělství

Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR dne 24. ledna 2022 a podepsal Kolektivní smlouvu vyššího stupně na rok 2022 se Zemědělským svazem ČR a Českomoravským svazem zemědělských podnikatelů. Plné znění KSVS naleznete v příloze.
  • Zveřejněno: 23.01.2024
  • Autor: Miroslav Svoboda

Německé dráhy Deutsche Bahn (DB), podle zpravodajství Českého rozhlasu, v pátek 1í. Ledna 2024, nabídly strojvedoucím zkrácení pracovní doby z 38 na 37 hodin týdně se zachováním plné mzdy, a tu jim zároveň přislíbily zvýšit až o 13 procent. Novou nabídkou chce železniční společnost přivést odborovou organizaci strojvedoucích GDL zpět k jednacímu stolu a předejít tím další stávce. Odbory zatím uspořádaly tři stávky, které ochromily dopravu nejen v Německu, ale narušily i spoje s Českem.

„Teď není absolutně žádný důvod odmítat další rozhovory. GDL se musejí chovat odpovědně a zasednout zpět k jednacímu stolu,“ řekl personální šéf DB Martin Seiler. Poznamenal, že dráhy si nepřejí další eskalaci sporu, proto nabízejí ruku k dalším rozhovorům o mzdové dohodě. Zároveň dodal, že trvání na maximálních požadavcích, jak je prezentují odbory, nikam nevede.

Odbory GDL požadují snížení počtu pracovních hodin z 38 na 35 týdně pro pracovníky ve směnném provozu se zachováním plné mzdy, zvýšení měsíční mzdy o 555 eur (zhruba 13.650 Kč) a také jednorázovou kompenzaci 3000 eur (73.400 Kč) kvůli inflaci.

Dráhy takové požadavky odmítají, protože by to podle nich zvýšilo náklady na personál o 50 procent. Jako kompromis původně navrhly zvýšení mezd o 11 procent a jednorázový bonus 2850 eur (69.700 Kč), který by se, díky vládnímu protiinflačnímu opatření, nedanil.

Podle DB si strojvedoucí ročně vydělají včetně příplatků a bonusů 45.000 až 56.000 eur (až 1,36 milionu Kč). V pátek dráhy učinily novou nabídku, která slibuje až 13procentní zvýšení mezd, a nadále slibují protiinflační prémii 2850 eur.

Zkrácená pracovní doba na 37 hodin týdně, kterou v pátek představil Martin Seiler, by začala platit od 1. ledna 2026. Podle DB strojvedoucí by si mohli vybrat, zda by chtěli kratší pracovní dobu se zachováním mzdy, nebo delší se zvýšením mzdy o 2,7 procenta.

Zatímco odbory opakovaně kritizovaly postoj DB, tak za příklad dobré spolupráce, uvádějí odbory soukromé dopravce, tj. společnosti Go-Ahead a Netinera. Obě firmy souhlasily s postupným zkrácením pracovní doby na 35 hodin týdně do ledna 2028 a s vyplacením protiinflační prémie 3000 eur (73.500 Kč).

  • Zdroj: Český rozhlas