Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!

Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem

Kolektivní smlouvy vyššího stupně na rok 2022 v zemědělství

Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR dne 24. ledna 2022 a podepsal Kolektivní smlouvu vyššího stupně na rok 2022 se Zemědělským svazem ČR a Českomoravským svazem zemědělských podnikatelů. Plné znění KSVS naleznete v příloze.
  • Zveřejněno: 09.05.2023
  • Autor: Miroslav Svoboda

Tempo vývozu obilí z Ukrajiny se snižuje kvůli nejistotě ohledně takzvané obilné dohody, jejíž platnost vyprší 18. května. Přepravní společnosti se totiž obávají, že dohoda přestane v okamžiku, kdy jejich loď bude na cestě, jak, podle zpravodajství týdeníku Zemědělec, upozornila agentura Reuters. Zástupci Turecka, Ruska, Ukrajiny a OSN, kteří v pátek minulého týdne jednali o dalším osudu smlouvy, se na jejím prodloužení neshodli. Nedohodli se ani na povolení přepravy dalších lodí nad rámec těch, které již souhlas dostaly.

Dohoda uzavřená loni v létě Ukrajinou a Ruskem za zprostředkování OSN a Turecka umožnila obnovit export z ukrajinských přístavů, které od začátku války blokuje ruská Černomořská flotila. Podle agentury Reuters, jak dále uvádí Zemědělec, se díky ujednání ze zablokovaných přístavů vyvezlo přes 29 milionů tun zemědělské produkce včetně zhruba 15 milionů tun kukuřice a osmi milionů tun pšenice. Smlouva byla už několikrát prodloužena, Rusko ale v posledních týdnech varovalo, že by na další prodloužení nemuselo přistoupit.

Zástupce mluvčího OSN k tomuto problému zároveň uvedl, že představitelé Turecka, Ruska, Ukrajiny a OSN se sice v pátek nedohodli na udělení povolení pro přepravu zemědělských komodit novým lodím, ale podle něho budou pokračovat inspekce a cesty lodí, které již dříve souhlas s přepravou dostaly.

V posledním týdnu, počet plavidel, které si vyzvedávají náklad v ukrajinských přístavech, klesl na dvě denně. Dříve se přitom nakládaly najednou tři až čtyři lodě denně, jak to tom informovala agentura Reuters. Přičemž, pro toto své tvrzení, vycházela z dat společného koordinačního centra, které dohlíží na plavbu v rámci obilné dohody.

Agentura Reuter dále citovala výkonného ředitele přepravní plavební společnosti Norden Jana Rindiho, který řekl, že v současnosti, se jejich firma na tomto obchodu již nepodílí. Protože je to rizikové a zároveň je těžké předjímat, co se stane dále. Ovšem, jak dále poznamenal, situace, se ale může změnit, dodal.

  • Zdroj: Zemedelec.cz