Změny ve Strategickém plánu SZP povedou ke snížení objemu produkce potravin a tím k jejich zdražení!
Rozhovor s předsedou Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR Bohumírem Dufkem
Když Herbert Diess promluvil ve Wolfsburgu k zaměstnancům největší evropské automobilky, sotva si dovedl představit, že to mohl být jeho poslední takový projev. Řečmi o nutných změnách totiž naštval odbory a v kuloárech Volkswagenu už se hovoří o jeho sesazení z funkce výkonného ředitele koncernu. Podle zpravodajství televize CNN Prima NEWS o jeho osudu má tento týden jednat smírčí výbor skupiny.
Analytici poradenské společnosti Jefferies označili Herberta Diesse za nejvíce „dopředu hledícího výkonného ředitele“ Volkswagenu od doby Ferdinanda Piëcha. Muže, který stál v čele Volkswagenu v letech 1993 až 2002. Diessovi se však jeho vizionářství může stát osudným. Odbory se totiž naštvaly a v nejbližších dnech má dojít k jednání smírčího výboru.
Důvodem je Diessovo nedávné vyjádření obav z konkurence automobilky Tesla a naznačení, že by Volkswagen mohl v příštích letech propustit až 30 tisíc lidí. Agentura Reuters už přišla se seznamem lidí, kteří by ho s vysokou pravděpodobností mohli nahradit, pokud by dozorčí rada Volkswagenu Diesse z pozice výkonného ředitele odvolala.
Jedním z nich je Oliver Blume, což je třiapadesátiletý manažer, který je výkonným ředitelem automobilky Porsche od roku 2015. Členem představenstva koncernu Volkswagen se stal před třemi lety. Má za sebou ale zkušenosti z manažerských pozic z dalších koncernových automobilek. Vedle Volkswagenu také z Audi nebo Seatu. Blume se může pochlubit, že Porsche zajišťuje více než čtvrtinu tržeb celé skupiny Volkswagen, zisková marže pak převyšuje v Porsche 15procentní hranici.
Dalším je Ralf Brandstätter, jemuž je také je 53 let. Momentálně z pozice výkonného ředitele vede automobilku Volkswagen, přičemž ve funkci v roce 2020 nahradil právě Diesse, jenž povýšil na šéfa celé skupiny VW. Brandstätter do Volkswagenu nastoupil v roce 1993 a do vrcholového managementu se dostal před šesti lety. Předtím rovněž sbíral zkušenosti v dalších značkách koncernu, řídící funkce zastával v Seatu.
Třetím možným kandidátem na šéf Volkswagenu je Markus Duesmann, který je o rok mladší než předchozí dva adepti na Diessovo křeslo. Od loňského roku je členem vedení skupiny Volkswagen coby výkonný ředitel automobilky Audi. Pod jeho „dozor“ spadají také další luxusní značky koncernu jako Lamborghini, Ducati nebo Bentley. Ve Volkswagenu mimo jiné zodpovídá za výzkum a vývoj. Předtím pracoval na různých pozicích v automobilkách BMW, Daimler-Chrysler nebo Mercedes-Benz.
Čtvrtým možným uchazečem o nejvyšší funkci v koncernu Volkswagen je Thomas Schmall. Sedmapadesátiletý Schmall je členem představenstva koncernu Volkswagen od loňského roku. Před dvěma lety se stal výkonným ředitelem divize Volkswagen Group Components. Mezi Schmallovy úkoly mimo jiné patří strategické plánování v oblasti elektromobility. Do Volkswagenu nastoupil v roce 1991 a od té doby prošel různými pozicemi v různých zemích světa, kde má firma své aktivity. Například v Mexiku, Jihoafrické republice, Brazílii nebo na Slovensku.
Dosavadní šéf koncernu Volkswagent Herbert Diess však o své pozici nepochybuje. „Ano, jsem si jistý,“ odpověděl Diess deníku Handelsblatt na otázku, zda počítá s tím, že bude v čele Volkswagenu sedět i příští rok. Diess má přitom s Volkswagenem kontrakt až do roku 2025.
Problém, podle CNN Prima NEWS, proč se uvažuje o možním odvolání Herberta Diesse, nastal po jeho nedávném setkání se zaměstnanci v domovském městě automobilky Wolfsburgu. Šéf Volkswagenu zmínil, že americká automobilka Tesla bude pravděpodobně schopna ve své nově otevírané gigafactory nedaleko Berlína vyrábět elektromobily až třikrát rychleji, než je toho schopen Volkswagen. A Volkswagen tak, podle Diesse, bude muset projít změnami, aby si konkurenceschopnost udržel.
Avizovaného propouštění se obává také i předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josef Středula. Podle něho se „rozehrála velká bitva o to, která z fabrik a lokací to odnese“. Středula proto vyzval nově vznikající vládu, aby začala s Volkswagenem jednat. Podle něho totiž reálně hrozí, že by k propouštění mohlo dojít také ve Škodě Auto, jež pod křídla automobilky Volkswagen spadá.
„Jakkoli věřím v sílu odborů ve škodovce, tento problém je převyšuje. Musí se do toho zapojit i česká vláda. Premiér Babiš nedávno s Herbertem Diessem jednal, ale nevíme, o čem a s jakým výsledkem. Nová vláda se pak musí oprostit od ideologie, s Volkswagenem jednat a využít také ekonomickou diplomacii,“ řekl Josef Středula CNN Prima NEWS.
Podle něho si naši představitelé musí uvědomit, že nejde jen o byznys, protože ve Volkswagenu je majetkově zainteresována také spolková země Dolní Sasko. „Ten problém tedy nemohou řešit škodovácké odbory, ony nemají zastoupení v řízení koncernu, to je jiná struktura. Pokud tedy platí, že máme být inovativní ekonomikou, musí se do toho v tuto chvíli česká vláda vložit,“ dodal předseda ČMKOS.