Odborné veřejnosti trochu uniklo, že se svádí veliký boj mezi lobbistickými skupinami o další podobu úrazového pojištění při práci. Pro připomenutí uvádím, že náš odborový svaz se k tématu již několikrát vyjádřil a dokonce se nám podařilo podpořit náš záměr i v Radě vlády ČR pro BOZP, která o tématu jednala na svém 44. zasedání 19. prosince 2014. Souhlasíme se závěrem Rady k tomuto bodu a plně podporujeme jednu veřejnoprávní instituci, kterou by byla úrazová pojišťovna.
Pro informaci široké veřejnosti v následujícím textu přinášíme doslovný zápis z jednání této Rady k tématu úrazová pojišťovna.
1.\tZabezpečení při pracovním úrazu a nemoci z povolání – aktuální stav
K tomuto bodu byl s ohledem na projednávanou problematiku přizván vrchní ředitel sekce sociálně pojistných systémů MPSV JUDr. Jiří Biskup. V úvodu poděkoval členům Rady za spolupráci v této oblasti včetně činnosti v odborné komisi. Dále připomněl dosavadní vývoj v oblasti úrazového pojištění zaměstnanců. Plenární schůze RHSD projednala dne 28. 7. 2014 analytický rozhodovací materiál nelegislativní povahy s názvem „Zabezpečení při pracovním úrazu a nemoci z povolání“, určeném pro vládu ČR. Rozhodla, že pokud jde o vlastní charakter zabezpečení zaměstnanců, bude zvolena Varianta II. Nepřiklonila se však k žádné ze čtyř navrhovaných subvariant s tím, že bude vytvořena odborná komise, která jednotlivé subvarianty detailněji rozpracuje. Na základě tohoto závěru vytvořilo MPSV odbornou komisi, v níž byly zastoupeny rozhodující subjekty zainteresované na budoucí podobě provádění zabezpečení zaměstnanců při pracovním úrazu a nemoci z povolání. Komise pracovala ve složení po jednom zástupci Ministerstva financí, Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva zdravotnictví, Rady vlády pro BOZP, dva zástupci odborových organizací, dva zástupci zaměstnavatelů a předseda sociálního výboru PS PČR. Pro podrobnější rozpracování jednotlivých organizačních variant byli určeni gestoři z MF, MPSV, MZd a zástupce Rady vlády pro BOZP. Odborná komise se sešla celkem čtyřikrát, a to v termínech 27. 8., 1. 10., 21. 10. a 11. 11. 2014, kdy svou práci ukončila. Před projednáním na zasedání Plenární schůze RHSD konaném dne 1. 12. 2014 byly výsledky práce odborné komise předloženy rovněž k vyjádření vybraným pracovním týmům RHSD, do jejichž působnosti problematika zabezpečení při pracovním úrazu a nemoci z povolání svými aspekty významně zasahuje. Konkrétně byl materiál předložen Pracovnímu týmu RHSD ČR pro BOZP, Pracovnímu týmu RHSD ČR pro pracovně právní vztahy, kolektivní vyjednání a zaměstnanost a Pracovnímu týmu RHSD ČR pro daně a pojištění. Plenární schůze RHSD 1. 12. 2014 nedošla ke shodě ohledně budoucího nositele pojištění. Zástupci zaměstnanců podporovali přijetí varianty II. c) předloženého materiálu – tj. jeden veřejnoprávní subjekt, samostatnou úrazovou pojišťovnu. Naopak zástupci zaměstnavatelů podporovali přijetí varianty II. a) předloženého materiálu – tj. provozování pojištění více komerčními pojišťovnami. Souhrnný materiál tak bude postoupen k projednání Koaliční radě a následně vládě.
V následné diskuzi Bc. Bělohlávková stručně shrnula práci v odborné komisi, kam byl za Radu vlády pro BOZP nominován Ing. Hrobský. Uvedla, že by bylo vhodné, kdyby všichni členové Rady obdrželi materiál určený k projednání v Koaliční radě. JUDr. Biskup přislíbil jeho zaslání sekretariátu Rady. Zmínila také, že u některých údajů uvedených v materiálu jde o odborný odhad, neboť zástupci Rady v odborné komisi jsou odborníky z praxe bez přístupu ke všem podkladům ze státní správy. Rada vlády pro BOZP by měla podle Bc. Bělohlávkové nadále trvat a na dnešním zasedání potvrdit své stanovisko a usnesení z mimořádného zasedání z května t. r. Na něm Rada schválila usnesení, ve kterém doporučuje přijmout variantu II. c) předloženého materiálu – tj. jeden veřejnoprávní subjekt úrazovou pojišťovnu, a dále využít času odložení účinnosti zákona č. 266/2006 Sb., o úrazovém pojištění zaměstnanců, k intenzivní práci na nové právní úpravě. Rada vlády také pověřila předsedkyni Rady Mgr. Michaelu Marksovou předložit toto stanovisko vládě jako součást uvedeného analytického materiálu. Bc. Bělohlávková zmínila základní výhody systému samostatné úrazové pojišťovny, kdy jedna z největších výhod je propracovaný systém motivace, prevence a rehabilitace včetně působení v oblasti poradenství.
Ing. Hrobský doplnil, že se při zpracování materiálu v odborné komisi vycházelo také ze zkušeností v Rakousku, Francii a Švýcarsku. Bc. Bělohlávková uvedla, že v harmonogramu plnění u varianty II. c) – samostatné úrazové pojišťovny, se počítá s tím, že po zpracování návrhu věcného záměru zákona a jeho schválení vládou by byl zahájen projekt, který by byl zaměřen na přípravu celého systému včetně informatiky a technickoorganizačního zabezpečení. Projekt by měl být hotov do doby zpracování návrhu paragrafovaného znění. Pro tento účel by bylo vhodné využít programového období 2014 – 2020 v rámci fondů ESF.
Předsedkyně Rady a ministryně práce a sociálních věcí Mgr. Marksová na závěr diskuze k tomuto bodu uvedla, že prosazuje nekomerční variantu systému úrazového pojištění, což je buď varianta II. b) provádění úrazového pojištění organizační složkou státu (ČSSZ) nebo varianta II. c) provádění úrazového pojištění jednou veřejnoprávní institucí, kterou by byla úrazová pojišťovna.
Závěr k bodu :
Rada vlády pro BOZP vzala přednesené informace o aktuálním stavu v oblasti úrazového pojištění na vědomí.
Rada vlády pro BOZP potvrzuje v plném znění usnesení z mimořádného zasedání Rady ze dne 26. května 2014, které podporuje provádění úrazového pojištění jednou veřejnoprávní institucí, kterou by byla úrazová pojišťovna (tj. varianta II. c) předkládaného materiálu).
Dle zápisu ze 44. zasedání Rady vlády ČR vypracoval:
ing. Šedivec Jaromír, člen Rady vlády ČR pro BOZP a svazový inspektor BOZP OSPZV-ASO ČR
testospzvzv123